Peulvruchten, zet ze wekelijks op je menu !

Peulvruchten, zet ze wekelijks op je menu !

Dat peulvruchten goed voor je zijn, heb je vast al eens gehoord. In mijn praktijk krijgen mijn cliënten het advies om ze in ieder geval 1x per week op het menu te zetten.

Wat zijn peulvruchten nu precies? Peulvruchten zijn vruchten die bestaan uit een vruchtblad en 1 of meerder zaden aan de binnenkant. Maar, ondanks dat in de naam het woord “vrucht” zit, valt dit onder de noemer “groenten”.

Peulvruchten zitten vol met ijzer, eiwit en vitamine B1 (en natuurlijk nog meer belangrijke voedingsstoffen). Daarom worden ze ook regelmatig geoormerkt als vleesvervanger. Dit is niet helemaal juist want de eiwitten in peulvruchten hebben een lagere biologische waarde t.o.v. de eiwitten in vlees.  Maar dit is goed te ondervangen als je peulvruchten combineert met een graan (bijvoorbeeld een pasta of wat brood). Peulvruchten verlagen ook je LDL-cholesterol.  Ze bevatten veel vezels en helpen hiermee je darmen goed te functioneren. En ze verbeteren o.a. je bloedsuikermetabolisme. Dus wat houd je nog tegen om peulvruchten te eten?

 

Een paar tips om ze te integreren in je wekelijkse menu

  • Voeg bonen toe aan je salade voor de lunch, dit hoeft niet een hele pot te zijn, maar 2 opscheplepels is een goed begin
  • Maak zelf hummus voor op brood of een cracker
  • Maak een griekse kikkererwtensoep  of mosterdsoep voor de lunch of het avondeten, lekker met een stuk volkoren stokbrood
  • En wil je meer vegetarisch eten, maak dan eens een bonen ovenschotel
  • Of als je ‘s avonds erg weinig tijd hebt, wat dacht je van een speedy gonzales chili con carne

 

Wat bedoelen we met peulvruchten?

Dit zijn bonen, zoals bruine bonen, kapucijners, witte bonen (in tomatensaus is een niet heel verantwoorde variant :)) , kikkererwten, linzen, spliterwten, kidneybonen en de minder bekende bonen zoals de limaboon, borlotti boon, etc.

 

Doperwten en sperziebonen zouden ook onder de peulvruchten kunnen vallen, maar deze bonen worden feitelijk onrijp gegeten en hebben mede daardoor een andere samenstelling qua voedingsstoffen. Hiermee vallen ze dus onder het kopje groenten.

 

En ja… pinda’s zijn officieel ook peulvruchten, maar qua samenstelling van de voedingsstoffen vallen ze onder de noten en niet onder de peulvruchten.

image_pdfimage_print


Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.